EN
MENU

DRUGA EDYCJA – 2015

 

Jury Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA, po zapoznaniu się z tekstami zakwalifikowanymi do drugiej edycji, które napłynęły do nas z licznych redakcji, blogów i od osób prywatnych, postanowiło przyznać następujące nagrody za najlepszy tekst o muzyce w roku 2015.

1. Nagroda Główna

Paweł Siechowicz za tekst Lekkomyślność. Bach Giuliana Carmignoli ("De Musica: próby krytyczne/essais critiques")

Paweł Siechowicz, fot. Bartosz Dąbrowski

Magdalena Romańska za tekst Między dźwiękami ("Muzyka W Mieście")

Magdalena Romańska, fot. Bartosz Dąbrowski

Antoni Michnik za tekst "Your Eyes Can Deceive You":"Gwiezdne Wojny" i muzyka eksperymentalna ("Glissando")

Antoni Michnik, fot. Bartosz Dąbrowski

2. Wyróżnienia

- dla debiutanta

Karolina Dąbek za tekst Dźwięki oswojone (meakultura.pl)

Karolina Dąbek, fot. Bartosz Dąbrowski

- dla blogera

Dorota Kozińska za tekst Pięćdziesiąt pięć przymiarek do śmierci (blog "Upiór w operze" atorod.pl)

Dorota Kozińska, fot. Bartosz Dąbrowski

3. Nagroda Specjalna

John Allison za tekst King Roger ("Opera Magazine")

 

Dodatkowo w ramach konkursu przyznano:

Nagrodę Indywidualną Piotra Metza za tekst o muzyce popularnej

Olga Drenda za tekst Drugi obieg polskiej piosenki (dwutygodnik.com)

Olga Drenda, fot. Bartosz Dąbrowski

Nagrodę Redaktora Naczelnego Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dla Karoliny Dąbek

Nagrodę Fundacji MEAKULTURA za wybitne osiągnięcia w dziedzinie krytyki muzycznej dla Krzysztofa Bilicy

Krzysztof Bilica, fot. Bartosz Dąbrowski

 

Jury obradowało w składzie:

dr Daniel Cichy (Przewodniczący)

dr hab. Maria Pomianowska

dr Beata Bolesławska-Lewandowska

dr Miłosz Bembinow

dr Mariusz Gradowski

Robert Kamyk

Adam Suprynowicz

 

GALA ROZDANIA NAGRÓD W II EDYCJI KONKUSU

12 maja 2016 o godz. 18.30 w siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w Warszawie odbyło się wyczekiwane rozdanie nagród drugiej edycji Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych KROPKA. Konkurs odbył się z inicjatywy Fundacji MEAKULTURA. Jest to jedyne tego typu przedsięwzięcie w Polsce, a jego pomysłodawczynią jest Prezes Fundacji, dr Marlena Wieczorek.

W konkursie co roku wyłaniane są najlepsze teksty o muzyce, ważne dla polskiej krytyki muzycznej, a jego otwarta formuła obejmuje różne gatunki muzyczne (od klasyki po muzykę popularną) i style wypowiedzi. Nagradzani są też debiutujący twórcy, którzy dopiero rozpoczynają swoją działalność na rynku muzycznym oraz zagraniczni krytycy, promujący muzykę polską na świecie.

Otwarta formuła konkursu przyczynia się do integracji polskiego środowiska krytyków, które, ze względu na ogromną różnorodność stylistyczną oraz niszowy charakter niektórych nurtów muzycznych, pozostaje bardzo rozproszone.

Konkurs to tylko jeden z elementów działań Fundacji MEAKULTURA, organizacji pożytku publicznego, która od ponad trzech lat na różne sposoby wspiera wartościową muzykę i artystów, Do najbardziej znaczących inicjatyw Fundacji należy wydawanie pisma o muzyce meakultura.pl, na którego łamach opublikowano do tej pory blisko 2000 artykułów, kampania społeczna Save the Music wspierająca kulturą muzyczną przy współudziale mody oraz sztuk wizualnych, a także stworzenie portalu musicfrompoland.eu, promującego najważniejsze postaci związane z polską muzyką.

Ogromną satysfakcją jest fakt, że w tym roku zgłoszenia we wszystkich kategoriach liczone były w setkach, z czego do rąk jurorów trafiło ponad 200 tekstów. W bieżącej edycji do Nagrody Specjalnej zgłoszono trzykrotnie więcej tekstów niż w roku ubiegłym, co świadczy o umocnieniu pozycji konkursu na arenie międzynarodowej. Do organizatorów napłynęły zgłoszenia z redakcji niemal wszystkich liczących się pism poświęconych muzyce klasycznej, jazzowej i popularnej, zarówno drukowanych, jak i internetowych, a także z licznych blogów i od osób prywatnych.

W tegorocznym Jury, obradującym pod przewodnictwem dr Daniela Cichego, muzykologa i krytyka muzycznego, zasiadały osobistości związane z mediami, instytucjami kultury i uczelniami muzycznymi. Byli to: dr hab. Maria Pomianowska (multiinstrumentaliska, wokalistka, profesor Akademii Muzycznej w Krakowie), dr Beata Bolesławska-Lewandowska (muzykolog i dziennikarka muzyczna, pracownik Instytutu Sztuki PAN), dr Miłosz Bembinow (kompozytor i przedstawiciel ZAIKS-u), dr Mariusz Gradowski (muzykolog, dziennikarz i publicysta muzyczny), Robert Kamyk (dziennikarz, producent, muzykolog, przedstawiciel TVP Kultura), Adam Suprynowicz (dziennikarz, prezenter radiowy i krytyk muzyczny, przedstawiciel PR2). Dodatkowo Nagrodę Indywidualną przyznał Piotr Metz (dziennikarz, dyrektor muzyczny Programu III Polskiego Radia).

jury konkursowe i publiczność, fot. Bartosz Dąbrowski

Podczas oficjalnej części uroczystości krótkie przemówienia wygłosili: przewodniczący jury, dyrektor PWM Daniel Cichy oraz Miłosz Bembinow reprezentujący Stowarzyszenie Autorów ZAIKS w jury konkursowym. Daniel Cichy przywołał m.in. zasługi PWM dla polskiej krytyki muzycznej i podjął krótką refleksję na temat dzisiejszej kondycji krytyki. Odnosząc się do dużej ilości zgłoszeń stwierdził, że jest w Polsce komu i o czym pisać, choć nadal moglibyśmy życzyć sobie większej ilości miejsc, w których można publikować teksty o muzyce. 

dr Mikołaj Rykowski, dr Daniel Cichy, fot. Bartosz Dąbrowski

Miłosz Bembinow wspomniał o kulturotwórczej roli organizacji pozarządowych i o udanej współpracy młodej organizacji, jaką jest Fundacja MEAKULTURA z liczącym niemal sto lat Stowarzyszeniem Autorów ZAIKS.

 

dr Miłosz Bembinow, fot. Bartosz Dąbrowski

Wszyscy laureaci zabierali głos, podkreślając, że nagroda w konkursie wiele dla nich znaczy, a ich sukces wynika także z zaangażowania innych osób – przyjaciół, rodziny, redaktorów, którzy uwierzyli w ich talent i na różnych etapach zapewniali im wsparcie. W imieniu Johna Allisona nagrodę odebrał Paweł Potoroczyn, Dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza. Odczytał on także wypowiedź przesłaną przez brytyjskiego krytyka.

Wręczając swoją nagrodę Piotr Metz podkreślił, że tekst Olgi Drendy przywraca właściwe proporcje dyskusji toczonej wokół popularnych polskich piosenek.

Na Gali nie mogło zabraknąć muzyki. Autorką sygnału dźwiękowego konkursu, który towarzyszył gościom wchodzącym na salę była Aleksandra Chmielewska, laureatka I Nagrody w Transatlantyk Instant Composition Contest w roku 2015, a całą uroczystość przeplatały utwory w wykonaniu dwóch młodych akordeonistów, absolwentów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie: Andrzeja Grzybowskiego i Przemysława Wojciechowskiego.

 Przemysław Wojciechowski i Andrzej Grzybowski, fot. Bartosz Dąbrowski

Po uroczystości długo jeszcze trwały nieoficjalne rozmowy, a całe wydarzenie utwierdziło jego uczestników i organizatorów w przekonaniu, że zasięg konkursu jest coraz szerszy, a jego ranga się umacnia. Już teraz zapraszmy serdecznie  na kolejną odsłonę zmagań konkursowych w roku 2017. Szczegóły dotyczące trzeciej edycji będą pojawiały się sukcesywnie na stronie Fundacji MEAKULTURA oraz w czasopiśmie internetowym o muzyce meakultura.pl

Laureaci, jurorzy, organizatorzy, fot. Bartosz Dąbrowski

Gospodarzem wieczoru było Polskie Wydawnictwo Muzyczne, a konkurs otrzymał wsparcie Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszeniu Autorów ZAIKS. Instytut Muzyki i Tańca, zapewnił nagrody rzeczowe dla laureatów. Nagrody w postaci najnowszych płyt ufundowała także firma Warner Classic. Honorowy patronat nad uroczystością sprawowało Narodowe Centrum Kultury, a patronem medialnym było TVP Kultura i Polskie Centrum Informacji Muzycznej.

Galę poprowadził Mikołaj Rykowski.

Uroczystość została zarejestrowana na video przez firmę LIDEX, a kwiaty dla jurorów przygotowała Poczta Kwiatowa. Autorką projektu statuetek jest Ewa Odyjas, ich wykonawcą była firma ZUW Decor.